[Special] LEGO jaaroverzicht 2019

LEGO Jaaroverzicht 2019

In het jaaroverzicht blikken we terug op een aantal hoogte- en dieptepunten van LEGO van het afgelopen jaar. Een jaar is lang en hoewel we de dieptepunten niet snel vergeten, is dit met de hoogtepunten of het positieve nieuws soms wel anders. Voor ons een ideaal moment om enkele hoogte- en dieptepunten kort uit te lichten.

LEGO Jaaroverzicht 2019

De besproken punten staan in willekeurige volgorde en zijn gebaseerd op feiten en reacties uit de community. Mocht je zelf nog een hoogte- of dieptepunt hebben, jouw mening willen verkondigen over de aangehaalde topics, laat het dan vooral weten in een reactie.

LEGO Ford Mustang en Harley Davidson

– hoogtepunten –

LEGO Creator 10265 Ford Mustang

In tegenstelling tot voorgaande jaren, heeft LEGO in 2019 twee voertuigmodellen uitgebracht. De Ford Mustang is daar één van. De set bleek zeer populair. Dit deels door de gevraagde prijs, maar ook vanwege de functies, de bouw en de mogelijkheid tot het aanpassen. Een groot nadeel aan de set waren de prints op de onderdelen die de dorpels vormgeven. Deze waren in de meeste gevallen inconsistent. De meningen waren desondanks positief.

LEGO Creator Expert 10269 Harley-Davidson Fat Boy

Na de Mustang wist LEGO de fans te verrassen met een Harley Davidson Fat Boy. De set was netjes geprijsd, bevatte leuke bouwtechnieken en is daarnaast ideaal om ter display te zetten. Van de bewegende zuigers is dan niets te zien, toch is een dergelijke functie leuk om de techniek te benadrukken. Net als de Ford Mustang bleek ook dit setje populair, maar had eveneens een probleem met een print. Gezien de positieve meningen is ook deze set een hoogtepunt te noemen.

The LEGO Movie 2

The LEGO Movie 2 The Coffee Chain Café - TLM2 Emmet en Lucy

The LEGO Movie was een kaskraker. Daarnaast wist LEGO te scoren met sets gebaseerd op de film. The LEGO Movie 2 was ook een succes te noemen, maar op het gebied van sets viel het wat tegen. LEGO probeerde te vernieuwen, maar de fans waren verdeeld. Uit verschillende bronnen hebben we te horen gekregen dat de verkoop van de sets tegenviel. Dit is tevens te merken aan de hoeveelheid sets die uiteindelijk in de uitverkoop zijn beland. Al met al zorgen de film en de bijbehorende sets voor gemengde gevoelens.

Exclusives beperkt

LEGO Limited Edition banner

Als je een verzamelaar bent, dan is het een voldoening als je bepaalde sets aan de verzameling toe kunt voegen. Het kost eenmaal veel geld en tijd om alles te verzamelen. Bepaalde exclusieve sets zijn redelijk lastig aan te komen. Met name als ze beperkt zijn tot een bepaalde afzetmarkt. Na een flinke periode van klachten uit de community, RLFM en RLUG’s, heeft LEGO besloten regionale exclusives tijdelijk exclusief te houden. Na deze periode worden de sets aangeboden via LEGO Shop@Home en de LEGO Brand Retail Stores. Er zijn een aantal uitzonderingen op de regel, maar dit houdt de sport van het verzameling ook spannend.

Opening twee LEGO Stores NL

LEGO Flagship Store Amsterdam

Het openen van een LEGO Brand Retail Store en een LEGO Flagship Store in Nederland is met recht een hoogtepunt te noemen. Niet alleen hebben de Nederlanders nu een LEGO Store, maar ook een heuse Flagship Store. Voor de fans ideaal om een uitstapje te maken of de PAB Wall te plunderen. Met name de Flagship Store is daarom een hoogtepunt. Gezien de locaties Utrecht en Amsterdam gekozen zijn voor het openen van de Stores, weet LEGO een groot publiek te trekken. Een kleine kanttekening is de warrige organisatie en de beperkte hoeveelheid promoties.

Treehouse met bio steentjes

LEGO Ideas 21318 Treehouse

In 2018 bracht LEGO het nieuws naar buiten dat ze de overstap maken van plastic dat van olie wordt gemaakt, naar varianten van plantaardige oorsprong. 2019 is het jaar waarin deze nieuwe onderdelen hun weg naar de fans zullen vinden. De LEGO Ideas Treehouse is de set met de meeste onderdelen die van deze nieuwe plantaardige plastic wordt gemaakt. Hiermee geeft LEGO vol gas in hun missie klimaatneutraal te worden.

20th Anniversary LEGO Star Wars

LEGO Viert 20 jaar LEGO Star Wars

Het 20 jarige bestaan van het LEGO Star Wars thema is natuurlijk een hoogtepunt te noemen. Fans waren wat verdeeld over de sets die geselecteerd waren. Nu zijn dit niet perse slechte sets te noemen, maar merendeel was te duur voor wat je kreeg. Voor de toegevoegde exclusieve Minifig geldt hetzelfde. De figuren waren prima, maar niet iedereen was fan van de print op de rug. Uiteindelijk zijn de meningen over deze sets verdeeld. Reden voor ons om de 20th Anniversary te bestempelen met gemengde gevoelens.

Record bezoekers LEGO House

LEGO House sleept twee Michelinsterren in de wacht

LEGO House heeft in 2019 een record aantal bezoekers mogen verwelkomen. Dat is natuurlijk een hoogtepunt te noemen. LEGO House biedt een kijkje in de geschiedenis van LEGO als bedrijf en enkele van haar producten, alsook zones waarin kinderen zich kunnen vermaken en eigenschappen leren ontplooien. Het is een uitstapje voor zowel volwassen als jonge LEGO fans.

LEGO Ideas Central Perk

LEGO Ideas 21319 Central Perk

LEGO Ideas is een mooi platform om ideeën in te sturen van sets die jij graag ziet verschijnen. Als je dan een project indient dat gebaseerd is op de populaire serie F.R.I.E.N.D.S, dan kun je verwachten dat het minstens zo populair gaat zijn. LEGO zag er wel brood in en bracht het dan ook uit als set. Als warme broodjes gingen de sets over de (digitale) toonbank en het duurde niet lang tot de set nageleverd moest worden. Een verkoopsuccesje op z’n minst.

LEGO Hidden Side

LEGO Hidden Side Pre-order beschikbaar

Het nieuwe paradepaard van LEGO op het gebied van originele thema’s, is Hidden Side. De sets zijn te combineren met een app zodat je op spokenjacht kunt gaan. Nu is die app niet perse nodig, maar het brengt de sets wel iets meer tot leven. Voor wie kinderen heeft, niet wilt dat ze de hele dag tegen een beeldscherm aan zitten te kijken en graag ziet dat ze zichzelf leren ontplooien door fysiek te spelen, kan de sets prima in huis halen. De app is namelijk niet vereist om te kunnen spelen met de sets. Ondanks dat, zijn toch veel facetten zo gemaakt dat het lijkt alsof je hem wel nodig hebt. Er is dus een verleiding. Dit is dan ook de enige echte kanttekening van het nieuwe thema. LEGO fans zijn best enthousiast, maar lang niet iedereen ziet de kids graag spelen met een LEGO set, waarbij de interactie zich met name op het beeldscherm plaatsvindt.

Wooden Minifigure

LEGO Originals 853967 LEGO Wooden Minifigure

LEGO gaat terug naar waar het ooit begon toen ze de overstap maakten naar speelgoed. De eerste jaren werd het speelgoed gemaakt van hout. Met de LEGO Originals Wooden Minifigure kun je een houten LEGO model in huis halen. Hoewel dit natuurlijk voor de fans een zeer mooi product is, is de prijs dat men vraagt te hoog voor dat wat je krijgt. Dit is dan ook direct het punt waarop de meeste LEGO fans afhaken om de Minifig in huis te halen. Daarnaast geeft LEGO aan dat het om een gelimiteerd product gaat. Nergens is te bekennen dat dit inderdaad het geval is. Enige vorm van nummering ontbreekt. Had LEGO dit wel gedaan, dan kun je inderdaad spreken over een gelimiteerd en exclusief product. Dit zorgt ook direct voor wat meerwaarde. Al met al werd de houten Minifigure met gemengde gevoelens onthaald.

LEGO VIP programma

– dieptepunt –

LEGO VIP Rewards Centre

Het nieuwe LEGO VIP programma zorgde voor een vieze smaak bij de LEGO fans. Het programma is minder overzichtelijk geworden, de puntenberekening is op de schop gegaan en de extra mogelijkheden zijn wat beperkt. Daarnaast waren er tal van fouten te vinden en werkte het programma in veel gevallen niet zonder problemen. LEGO heeft het programma simpelweg te snel gelanceerd. Als excuus werd gebruikt dat ze de rustige zomermaanden konden gebruiken om feedback te ontvangen en alles strak te trekken. Niet de meest handige gang van zaken. Eind goed al goed trouwens. De meeste problemen zijn verholpen en de LEGO fans zijn langzamerhand gewend. Het voordeel van de extra beloningen wordt wel positief onthaald. Het is nu enkel afwachten op iets meer afwisseling qua extra’s.

Overname Bricklink

LEGO koopt Bricklink

Het opkopen van Bricklink lijkt – als je de reacties leest – niet een populaire gebeurtenis te zijn. Toch zie je dat niet iedereen er negatief naar kijkt. Uiteindelijk is dit geheel afhankelijk van hoe actief je op het platform bent. LEGO zegt niet of nauwelijks in te willen grijpen en de onafhankelijkheid van BL te willen behouden. Natuurlijk moet de toekomst uitwijzen wat de grote gevolgen gaan zijn voor de diverse winkels, de onderdelen en de prijzen op Bricklink. Wel zijn er al een aantal aanpassingen geweest waar niet iedereen even blij mee is. Maar ook in dit geval lopen de meningen uiteen. Voorlopig dus gemengde gevoelens omtrent de acquisitie.

Overname LEGOLAND

LEGOLAND aanbiedingen Tui

Waar LEGO LEGOLAND in het verleden van de hand deed, is dit in 2019 teruggedraaid. The LEGO Group is weer eigenaar van LEGOLAND. Dit is uiteraard positief te noemen, want het bedrijf kan zo een rechte lijn trekken in de bedrijfsvoering en dat wat de parken te bieden hebben.

Veel Exclusives

lego-exclusives-banner

Voor ieder is er wel wat wils op het gebied van LEGO sets. De AFOL mag ook niet klagen, want er zijn veel sets verschenen die op hen gericht zijn. Dat dit dan toevallig ook sets zijn die over het algemeen in het duurdere segment vallen, is dan ook niet raar te noemen. Volwassenen hebben simpelweg meer koopkracht en de prijzen van de sets zijn er dan ook naar. Met name dit jaar zijn er een aantal sets verschenen die minimaal €200 kosten. Dit maakt weinig verschil als je makkelijk keuzes kunt maken, maar als je de meerderheid van de sets geweldig vindt, kan het voor een gemengd gevoel zorgen. Ondanks dat is er weinig op te merken aan de modellen. Die weten over het algemeen een goede indruk achter te laten bij de fans. Als we LEGO mogen geloven zal het segment van sets die gericht zijn op de AFOL de komende jaren breder worden.

Jouw mening telt!

Dit was het LEGO jaaroverzicht 2019. We hebben een selectie gemaakt van topics die noemenswaardig zijn en we zullen daarom gegarandeerd een paar hoogte- en dieptepunten hebben overgeslagen. Als jij nog een hoogte- of dieptepunt wilt vermelden, dan lezen we het met plezier graag in een reactie onder dit artikel. We zijn ook benieuwd wat jij van dit jaaroverzicht vindt. Ben jij van mening dat we eind 2020 weer een LEGO jaaroverzicht moeten publiceren van dat jaar? Let us know 🙂