[Review] The LEGO Book New Edition

5
878
The LEGO Book New Edition

Sinds kort is het nieuwe LEGO boek van DK Books, geschreven door Daniel Lipkowitz, The LEGO Book New Edition beschikbaar. Toen dit boek werd voorgesteld waren we al snel enthousiast om een exemplaar in handen te krijgen. Het is niet alleen leuk om met LEGO steentjes te spelen maar ook om hierover te lezen. Benieuwd wat we ervan vonden? En wat er allemaal in te vinden is? Meer hierover in onze review.

Cover Art

Wat meteen opvalt aan het boek is de mooie hardcover. Hierop zien we een deel van een rode 2×4 LEGO steen. We vinden dat dit een modern uiterlijk geeft. In de schaduw van deze steen staat heel duidelijk de naam van het boek vermeld. We zien hieronder ook het meegeleverde steentje zitten. Dit rode steentje is exclusief gemaakt voor dit boek en zit veilig opgeborgen in een plastiek in het boek.

The LEGO Book New Edition

De moderne stijl van de voorkant zet zich verder op de achterkant waar ook wat over de inhoud van het boek lezen valt. Hier staat ook het symbool afgebeeld waarmee LEGO het 60 jarige bestaan van de LEGO steen viert.

Exclusieve LEGO Steen

Het steentje zit overigens mooi geïntegreerd in het boek. Het boek heeft een speciale uitsparing gekregen in een dikke flap. Hierdoor zit de steen veilig weg en kan het boek niet beschadigd worden. Omdat het steentje veilig weg geborgen is, hadden we wat schrik om deze eruit te halen en hierdoor de binnenkant te beschadigen. Maar voorzichtig met een mesje tussen het plastiek en de kaft, was de oplossing. Wat we wel jammer vinden, is eenmaal deze steen er uit is, je een lelijk gat in de voorkant krijgt.

The LEGO Book New Edition

Het steentje is voorzien van een print van de onderkant van een LEGO steen zoals te vinden is op het originele patent. Samen met twee jaartallen die het 60 jarige bestaan van de LEGO steen duidelijk maken. De printkwaliteit is van hoog niveau en netjes op de steen aangebracht.

Inhoud

Als je het The LEGO Book New Edition opent en door de eerste bladzijden bladert is er direct een wereld van verschil merkbaar. De strakke en moderne look van de buitenkant maakt plaats voor kleurrijke afbeeldingen en pagina’s gevuld met tekst. Het boek staat boordevol informatie. Het biedt een overzicht aan over alles wat je maar kunt bedenken dat te maken heeft met LEGO.

The LEGO Book New Edition

Laat je niet misleiden door de dikte van het boek, een derde hiervan wordt ingenomen door de flap die het exclusieve steentje bevat. Het boek begint met de geschiedenis van LEGO en er wordt nadien ook gebruik gemaakt van een tijdlijn. Op deze tijdlijn wordt per jaar, beginnend vanaf 1956, telkens de meest belangrijke mijlpaal van dat jaar vermeld. Deze tijdlijn is rijkelijk gevuld met informatie. We krijgen ook een korte inkijk hoe LEGO de steentjes produceert en de sets ontwerpt.

The LEGO Book New Edition

In het boek worden diverse LEGO thema’s behandeld. De bladzijden bevatten verschillende sets uit een bepaald thema. Het is wel zo dat dit boek alles behalve alle sets behandelt en eerder een kort overzicht geeft van wat elk thema inhoudt. Bij elke set die vermeld is, is er ook een korte uitleg voorzien. Bij het merendeel hiervan worden ook de verschillende (speel)functies aangeduid.

In het boek bevinden zich ook bladzijden met ‘Sets to Remember’. Het zien van sommige van deze sets bracht de nostalgie bij ons naar boven en we vonden het erg leuk om ze op deze manier te bewonderen.

The LEGO Book New Edition

Om het boek af te sluiten wordt er uitleg gegeven over het LEGO House, LEGOLAND parken, LEGOLAND Discovery Centres en LEGO stores. Het is leuk om te zien dat het boek ook aandacht besteed aan LEGO fan bouwers. Wat een belangrijk onderdeel is van de LEGO community.

The LEGO Book New Edition

Het LEGO Book New Edition staat boordevol informatie. Dit heeft echter ook een nadeel. We vonden dat door al deze informatie, afbeeldingen en opmerkingen, deze pagina’s ook overweldigend kunnen overkomen. We wisten soms niet hoe of waar te beginnen met lezen en of we wel alles gelezen hadden. Al moeten we toegeven dat dit ervoor gezorgd heeft dat we meermaals het boek gelezen hebben. Om het makkelijk te maken is er achterin het boek een inhoudstafel te vinden voor als je naar iets specifiek op zoek bent.

The LEGO Book

We gaan er niet veel woorden aan vuil maken. The LEGO Book New Edition is een fantastisch boek. Het boek straalt één en al kwaliteit uit. De exclusieve steen is een leuke toevoeging aan de collectie, maar nog beter is de inhoud van dit boek. Deze bevat een schat van informatie waaruit je interessante zaken leert en nieuwe ontdekkingen doet. Een leerrijke ervaring dus. Ideaal voor elke LEGO fan waarvan de interesse verder gaat dan alleen maar LEGO sets.

The LEGO Book New Edition

8.8

Prijs/kwaliteit

10.0/10

Verzamelwaarde

9.0/10

Leesbaarheid

8.0/10

Toegankelijkheid

8.0/10

Compleetheid

9.0/10

Pluspunten

• Veel informatie
  • Exclusieve steen
  • Mooie afwerking
  • Verzamelbaar

Minpunten

• Soms te veel aan informatie
  • Dikte is misleidend
DELEN
Vorig artikelEinde LEGO BrickHeadz in zicht?
Volgend artikel[Nieuws] LEGO echt alles wat je zou moeten weten beschikbaar
Ik ben de jongste van het team. Geboren in België in 1995. Daardoor ben ik ook de enigste Belg van dit team. Sinds 2014 ben ik bij de Belgische Spoorwegen gaan werken. Hierdoor kwam ik eindelijk uit mijn Dark Ages. Met geld komt koopkracht en de verleiding was ineens groot. De set die me terug bracht is de 4561. Persoonlijk één van de mooiste 9V treinen dat er is. Momenteel is mijn favoriete thema, Creator Expert. Mijn rol bij Bouwsteentjes is de Facebook groep 'Verzamelaars' beheren. Tevens schrijf ik af en toe eens een artikel.