Review: LEGO Worlds

2
2918
LEGO Worlds

LEGO Worlds is sinds kort uitgebracht en is één van de twee nieuwste LEGO games in het al uitgebreide assortiment aan LEGO games. We hebben hem mogen reviewen en wat jij van de game kan verwachten lees je hieronder.

Het verhaal… Welk verhaal!?

Review: LEGO Worlds

Het verhaal van LEGO Worlds is erg simpel, dat is er grotendeels niet. Nu is dit in het geval van LEGO Worlds geen enorm probleem. De game is in feite een grote open wereld die jou aanzet om de grootste en gaafste LEGO bouwwerken te maken die je je maar kan bedenken. Daar heb je toch geen verhaal voor nodig? Wel neemt de game je in het begin aan het handje wanneer jij met je Minifig en je ruimteschip op een planeet neerstort. Het de bedoeling dit ruimteschip te repareren zodat je door kan gaan naar de volgende wereld.

De eerste paar levels zijn vrij klein en dienen als een tutorial om je de verschillende mogelijkheden van het bouwen uit te leggen. Het bouwen kan je doen door gebruik te maken van een aantal tools die jou toelaten om gebouwen of creaties te ontdekken, te bouwen, te kopiëren en te verven. Je kan zelfs het gebied waar je in rond loopt naar hartelust bewerken met de bewerkingstool. Hierbij kan je denken aan het vormen van bergen, valleien, glooiende heuvels of vulkanen. De keuze is aan jou en jij bent vrij om te doen wat jou leuk lijkt.

Het doel van het spel is om 100 gouden bricks te verzamelen. Dit doe je door opdrachten te voltooien die je voorgelegd worden door verschillende karakters in het spel. Bij 100 gouden bricks krijg je de mogelijkheid geheel vrij te gaan bouwen en kan je dus volledig los gaan.

De opdrachten om deze gouden bricks te kunnen bemachtigen lopen uiteen. Zo moet je bijvoorbeeld huizen verven, Minifigs redden of weilanden vullen met kippen, koeien of paarden. Dit zijn maar een aantal voorbeelden van de vele opdrachten in het spel.

Geen LDD, maar wat dan wel?

Review: LEGO Worlds

Het spel is geen LDD (LEGO Digital Designer) en je moet dan ook niet gaan verwachten dat je hiermee een perecte MOC kan gaan bouwen. Daar zijn de bouwtechnieken in het spel niet voor bedoeld.

Wat je wel kan verwachten is een spel dat jouw creatieve geest activeert om te bouwen wat je maar wilt en tegelijkertijd situaties voorlegt die opgelost dienen te worden. Doordat het spel je aanzet om gebouwen of gebieden te creëren zal je wel wat creatiever worden als je met echte LEGO steentjes gaat bouwen. Je kan kleuren combineren en de gebouwen die je in het spel tegenkomt aanpassen naar je eigen smaak die je, als je dat wenst, weer toe kan gaan passen in je eigen LEGO MOC.

Uiteindelijke geeft het je veel voldoening zodra je zelf een boerderij hebt gebouwd, jouw ideale LEGO City probeert te realiseren of een kasteel, inclusief enorme torens en een gracht bouwt.

De welbekende humor in LEGO Games ontbreekt ook niet in LEGO Worlds en je zal geregeld lachen om bepaalde situaties. Naast de humor is er voor gezorgd dat je zo nu en dan moet vechten. Dit is voornamelijk in de nacht wanneer, net als in Minecraft, zombies en ander gespuis de wereld onveilig proberen te maken. Aan het vechten is niet veel bijzonders op te merken en het werkt vrij rechttoe rechtaan.

Door het speelse effect van de game heeft TT Games een spel neergezet dat het beste van het bouwen met LEGO steentjes, de humor en avonturen die je in een LEGO game kan beleven samenvoegt in één spel. Helaas ontbreekt er een verhaallijn maar er zijn opdrachten genoeg om je bezig te houden.

Glitches, bugs en irritatie!

Review: LEGO Worlds

Hoewel de game je veel plezier zal geven bij het bouwen, ontdekken, het voltooien van opdrachten en het vechten met vijanden, heeft de game ook een aardige irritatiefactor. Dit is met name te danken aan een aantal aspecten. Zo kan het camerastandpunt in sommige situaties enorm frustrerend zijn, wordt niet alles duidelijk aangegeven op de kaart en is het spel redelijk repetitief. Daarnaast zitten er wat bugs en glitches in het spel die je speelervaring soms behoorlijk kunnen verknallen en anderzijds soms voor grappige situaties kunnen zorgen. Als je dan ook nog eens eerst 100 gouden bricks moet gaan verzamelen alvorens je vrij kan gaan bouwen kunnen wij ons voorstellen dat dit niet een game is voor mensen die weinig geduld hebben. De meeste kleine problemen zullen gaandeweg opgelost gaan worden door middel van updates maar we hebben er toch wel wat hinder van ondervonden tijdens het spelen. Dit neemt niet weg dat het een tof spel is dat veel waar voor zijn geld biedt.

Review: LEGO Worlds

Voor een spel dat €30 kost krijg je een game die veel gameplay bevat, enorm uitgewerkt is als het gaat om het bouwen met LEGO. Hierdoor zal het bij de meeste LEGO fans het hartje sneller laten kloppen. Op het verhaal en de bugs en glitches na scoort de game goed en doet ie wat je er van kan verwachten. Het zal geen grote concurrent worden van Minecraft en we denken ook niet dat dat het doel is geweest.

We hebben de game gespeeld op de PS4.

Disclaimer

**Dit product werd ons aangeboden door Warner Bros. Onze mening over dit product in geheel onafhankelijk!**