[Review] LEGO – Echt alles wat je zou moeten weten

4
706
Echt alles wat je zou moeten weten - LEGO boek

Het LEGO – Echt alles wat je zou moeten weten boek, geschreven door Simon Hugo en in Nederland uitgegeven door Condor, is een boek dat vol staat met feitjes en weetjes over LEGO. Het is een vertaling van het boek in het Engels dat in 2017 uitgebracht is. Of het boek desondanks de moeite waard is om te kopen kom je hieronder in onze review te weten.

Cover Art

LEGO echt alles wat je zou moeten weten

Het boek heeft een hardcover. Dit zien we graag bij boeken van dit formaat. Je kunt het boek zo gemakkelijker bewaren en voorkom je dat de bladzijden beschadigen. Op de voorkant van het boek is er een klassieke Space Minifig te zien. Alsook wordt de titel weergegeven die meteen duidelijk maakt waarover het boek gaat. Wat ons meteen opviel bij het vastnemen van het boek, is dat de afbeelding van de klassieke ruimte Minifiguur een reliëf bevat. Dit geeft een leuke bijkomende toets aan de buitenkant van het boek.

De achterkant van het boek is slim aangepakt. Deze geeft naast enkele afbeeldingen, meteen ook enkele feitjes weer. Hierdoor is de toon goed gezet en is onze interesse meteen gewekt. Zowel de voorkant als de achterkant zijn opgevuld met rijen nopjes. We vinden dit erg goed gevonden. Dit geeft de cover nog meer detail.

Inhoud

Gezien het gaat om een Nederlandse vertaling van het boek dat in 2017 uitgebracht is is deze niet meer helemaal up-to-date. Dit is ons enkele keren doorheen het boek opgevallen. We moeten wel zeggen dat ondanks dit, het boek nog steeds boordevol leerrijke weetjes staan. De meeste die tot op vandaag de dag nog steeds correct zijn.

Het boek is in verschillende hoofdstukken opgedeeld. Bij het lezen van het eerste hoofdstuk waren we meteen enthousiast. We werden meteen overstelpt met verschillende weetjes. Deze staan overzichtelijk weergeven. Zo krijgen we heel wat te weten over het bedrijf voordat ze met het bekende LEGO steentje op de markt kwamen. Hierdoor kregen we meer te weten over het begin van de LEGO steen zoals we die nu kennen.

Via een handige tijdlijn geeft het boek een overzicht van verschillende belangrijke LEGO onderdelen die zijn uitgebracht. We waren verbaasd over hoe lang sommige van deze onderdelen al bestaan of hoe recent sommige nog maar zijn. Het grootste deel van het boek behandeld de verschillende onderwerpen waarin LEGO, sets of thema’s heeft uitgebracht. Elke bladzijde is gevuld met opmerkingen en weetjes.

We kregen naarmate we verder in het boek kwamen wel een ander gevoel. Zo hadden we soms eerder het idee dat we een beschrijving kregen in plaats van een weetje. Dit wordt wel goed gemaakt door bepaalde onderdelen in het boek. Zo kom je kaders tegen met de naam “Feit op Feit” en “LEGO in cijfers” waarin telkens een opsomming van verschillende weetjes staan.

Het boek wist ons ook te verbazen door het interactief te maken. Zo staan er doorheen het boek verschillende opdrachten verspreid. Deze nodigen je uit om iets te maken met LEGO stenen. Dit zorgt voor een leuke afwisseling tussen al het lezen door en is met name gericht op kinderen. Doordat het boek bomvol informatie staat, is het moeilijk om alles in één keer te lezen. Dit heeft het voordeel dat we meerdere keren doorheen het boek gebladerd hebben en dat je het boek er gerust nog eens bij pakt. Om het je gemakkelijk te maken is er een register toegevoegd.

Het LEGO – Echt alles wat je zou moeten weten boek, is wederom een mooie toevoeging aan de selectie LEGO boeken. De aantrekkelijke cover is een goede start. Ondanks dat sommige van de weetjes eerder als een beschrijving aanvoelden, staat het boek er vol mee. Het boek is niet helemaal meer up-to-date, maar veel van deze weetjes hadden we nog nooit gelezen. Hierdoor is het een waardige toevoeging voor elke LEGO fan, maar zal na verloop van tijd wel gedateerd zal zijn.

Deze review wordt mede mogelijk gemaakt door uitgeverij Condor. Onze mening en conclusie van het boek is geheel onafhankelijk. Condor, de auteur, noch medewerkers van, hebben geen enkele invloed gehad op de uiteindelijke score.

LEGO - Echt alles wat je zou moeten weten

8.2

Prijs/kwaliteit

9.0/10

Verzamelwaarde

7.0/10

Leesbaarheid

9.0/10

Toegankelijkheid

8.0/10

Compleetheid

8.0/10

Pluspunten

• Veel informatie
  • Overzichtelijk
  • Leerrijk
  • Mooie afwerking

Minpunten

• Niet altijd up-to-date
DELEN
Vorig artikel[Review] LEGO 40358 Bean There Donut That
Volgend artikel[Nieuws] Teal Brick Separators
Ik ben de jongste van het team. Geboren in België in 1995. Daardoor ben ik ook de enigste Belg van dit team. Sinds 2014 ben ik bij de Belgische Spoorwegen gaan werken. Hierdoor kwam ik eindelijk uit mijn Dark Ages. Met geld komt koopkracht en de verleiding was ineens groot. De set die me terug bracht is de 4561. Persoonlijk één van de mooiste 9V treinen dat er is. Momenteel is mijn favoriete thema, Creator Expert. Mijn rol bij Bouwsteentjes is de Facebook groep 'Verzamelaars' beheren. Tevens schrijf ik af en toe eens een artikel.