[Review] LEGO DC Super Villains

1
188
LEGO DC Super Villains

Sinds 17 oktober is de LEGO DC Super Villains game te koop. Het stramien van een game is om de held uit te hangen, maar met de DC Super villains game staan echter de slechteriken in de hoofdrol. Of deze twist ons gesmaakt heeft en wat je van de game mag verwachten, ontdek je in onze review.

Het verhaal

We willen het verhaal even kort aan jullie uitlichten. Dit gaat natuurlijk spoiler vrij zijn, zonder teveel uit de doeken te doen. De titel van het spel vertelt al waarover het gaat. We kruipen in de huid van verschillende schurken uit het DC universum. De Justice League is verdwenen en vervangen door de Justice Syndicate. Deze groep van ‘helden’ komen uit een parallel universum, Aarde 3. Al snel hebben de schurken door dat er iets niet pluis is. Dit willen ze uiteraard bewijzen want er kan eenmaal maar één groep de slechtste zijn. Helaas is dit niet zo gemakkelijk als verwacht en moeten onze schurken een team samenstellen om hun plan te laten slagen. In het avontuur kom je veel bekende, maar ook minder bekende karakters uit het universum tegen, en brengt het je naar bekende locaties uit de Comics.

Het verhaal wordt aan elkaar verbonden door filmpjes waarin Louis Lane, de bekendste verslaggever uit het Metropolis, samen met haar cameraman het verhaal vertelt. Dit zijn grappige momenten waarbij we onszelf betrapten op een lach en het zorgt ervoor dat je mee bent en weet wat er je te wachten staat.

Gotham City en Metropolis

Zoals we gewend zijn met de nieuwste LEGO games, heeft ook DC Super Villains een open wereld. De open wereld is opgedeeld in verschillende gebieden. Deze werelden zijn, zowel tijdens als na het uitspelen van de game, allemaal te bezoeken. Om de verschillende missies van de verhaallijn te spelen, verplaats je je door deze gebieden. De locaties van de missies zelf zijn achteraf niet meer beschikbaar. Dit vonden we echter geen probleem aangezien er meer dan genoeg te beleven valt. Zo heb je extra verzamel-missies, races en kun je gouden LEGO stenen verzamelen. Om het allemaal gemakkelijk te maken kun je deze punten kenbaar maken door je naar een Johnny DC-informatiepunt te begeven.

In de open wereld kun je een lijst oproepen waaruit je personages die je vrijgespeeld hebt, kunt kiezen om te gebruiken. Dit in tegenstelling tot de verhaallijn waarin je telkens vast zit aan bepaalde personages. Naast dit lopen er Minifiguren en rijden er voertuigen rond. Dit zorgt ervoor dat het allemaal levendig aanvoelt. We waarderen het ook dat er moeite ingestoken is om de Minifiguren te laten spreken. Deze geven grappige opmerkingen die zeker eens de moeite zijn om naar te luisteren.

Gameplay en Graphics

Laten we meteen ter zake komen. Het spel ziet er grafisch heel goed uit. De omgevingen en levels zijn goed gedetailleerd. Gedurende onze speeltijd is het spel geen enkele keer vastgelopen of gecrasht. Ook het aantal Frames Per Second (FPS) bleef de hele tijd stabiel ondanks al de actie en beweging die we op het scherm te zien kregen.

TT Games houdt vast aan het bekende formule waardoor we exact weten wat we mogen verwachten. Zo bestaan de levels uit het stuk maken van voorwerpen om deze nadien op te bouwen in iets anders, gevechten, eindbazen, platformen en puzzels. Hiervoor maak je gebruik van de vaardigheden van de personages. In het begin van het spel moet je een eigen personage toevoegen. Deze heeft een belangrijke rol maar laten we aan jullie over te ontdekken. Je kunt kiezen uit een voor ingesteld, willekeurig of zelfgemaakt personage. Bij dat laatste kun je alles aanpassen wat je wilt en deze feature is enorm uitgebreid.

Bij het opstarten van het spel is er aan de moeilijkheid gedacht. Zo heb je keuze uit twee opties. Schurk voor makkelijk en Meesterschurk waarbij je de normale instellingen hebt. De optie schurk is voor een nieuwe LEGO speler, is het spel eenvoudiger en krijg je extra hints en tips. Dit is ook nodig als je nieuw bent met LEGO games, want de levels zijn vaak druk waardoor je niet altijd ziet of weet wat je exact moet doen. Dit probleem stelde zich vooral voor in het begin van de game. Je wordt in een sneltempo geïntroduceerd aan verschillende personages en de verschillende vaardigheden die ze hebben een level te kunnen uitspelen. Gelukkig geeft de game via hints of een afbeelding door wat je moet doen of wie je hiervoor nodig hebt.

Ondanks dat dit al de vijfentwintigste LEGO game is, vinden we het jammer dat er nog steeds dezelfde bugs soorten optreden. Zo gebeurde het regelmatig dat je Minifiguur na het springen ergens bleef vaststeken, werd je door je mede-schurken van het platform afgelopen of stond je opeens aan de andere kant van een muur.

Het spel heeft ook een leuke extra functie. Zo kun je met een druk op de knop, je telefoon bovenhalen en selfies maken. Dit hebben we enkele keren geprobeerd. Het werkt heel goed en zorgt voor leuke resultaten. Al vinden we dat dit een functie is dat je rap vergeet en dus niet echt een toegevoegde waarde biedt.

Het spel houd je van het begin tot einde bezig. Het speelt niet alleen erg goed, het ziet er ook nog eens goed uit. De bugs die af en toe optreden waren hierdoor snel vergeten. Doordat het spel de focus legt op het DC universum, kan het zijn dat je niet vertrouwd bent met alle personages. Dit vonden we echter geen probleem. Het spel zit erg goed in elkaar, zorgt voor voldoende afwisseling en een origineel verhaal dat leuk is om te volgen. Het heeft de nodige plottwisten, waardoor het door iedereen gesmaakt kan worden.

Deze review wordt mede mogelijk gemaakt door Warner Bros. Games. Onze mening en conclusie van de LEGO DC Super-Villains is geheel onafhankelijk. LEGO, Warner Bros. Games, TT Games, noch medewerkers van, hebben geen enkele invloed gehad op de uiteindelijke score. Het voorzien van een reviewexemplaar heeft geen invloed op de uiteindelijke score!

LEGO DC Super Villains

8.3

Verhaal

9.0/10

Graphics

8.5/10

Gameplay

8.0/10

Speelplezier

7.5/10

Originaliteit

8.5/10

Pluspunten

• Superschurken
  • Missies zijn afwisseld
  • Grote open wereld

Minpunten

• Bugs
  • Niet altijd duidelijk wat je moet doen
DELEN
Vorig artikel[Nieuws] LEGO Jurassic World Jurassic Hero
Volgend artikel[Nieuws] Europese LEGO Store kalender november 2018
Ik ben de jongste van het team. Geboren in België in 1995. Daardoor ben ik ook de enigste Belg van dit team. Sinds 2014 ben ik bij de Belgische Spoorwegen gaan werken. Hierdoor kwam ik eindelijk uit mijn Dark Ages. Met geld komt koopkracht en de verleiding was ineens groot. De set die me terug bracht is de 4561. Persoonlijk één van de mooiste 9V treinen dat er is. Momenteel is mijn favoriete thema, Creator Expert. Mijn rol bij Bouwsteentjes is de Facebook groep 'Verzamelaars' beheren. Tevens schrijf ik af en toe eens een artikel.