[Review] Geweldige LEGO Ideeën Boek

1
819
Geweldige LEGO Ideeën Boek

Dat LEGO erg leuk speelgoed is, daar zijn we het allemaal over eens. Maar LEGO gaat verder dan alleen maar bouwen en spelen met sets. Het probeert je ook creatief aan te moedigen. Maar dat is soms moeilijk als je niet weet waar te beginnen. Sarah Dees heeft een boek geschreven om je hierbij op weg te helpen. Maakt het geweldige LEGO Ideeën boek, zijn titel waar? Dat ontdek je in onze review.

Cover Art

Geweldige LEGO Ideeën

Het boek heeft een soft cover. Door het kleine formaat van het boek, is hij handig om mee te nemen en er onderweg doorheen te bladeren. Bij het boek zitten geen steentjes. Op de voorkant wordt duidelijk vermeld dat je moet bouwen met je eigen stenen. Een klein nadeel van de zachte cover is dat de bladzijden, door het gebruik, licht beginnen te plooien. Het uiterlijk van het boek is simpel maar efficiënt. Op de voorkant zien we de titel van het boek. Deze geeft je meteen een idee wat je van het boek kunt verwachten. Een rode cirkel met tekst erin geeft een glimp van wat je allemaal kunt bouwen. Op de voorkant staat ook een draak met enkele ridders afgebeeld. Op de achterkant staan nog enkele afbeeldingen van wat je nog allemaal kan bouwen met je eigen steentjes verzameling.

Inhoud

Het principe van het boek is simpel. Je wordt uitgenodigd om verschillende ideeën in het boek na te bouwen. Dit doe je door gebruik te maken van steentjes uit je eigen verzameling. Op welke manier je ze kunt bouwen, is onderverdeelt op twee manieren. Zo heb je ideeën met instructies en andere zonder instructies. Om het je gemakkelijk te maken is er telkens een onderdelenlijst voorzien. We vinden het erg goed dat er in de te bouwen ideeën veel variatie zit. Zo is er voor ieder wat wils. Zo ga je van robots naar ridders en draken, en je kunt handige bouwwerken maken die in een LEGO stad passen. Het leukste zijn de creaties die echt werken. Dit samen met nog veel meer.

Geweldige LEGO Ideeën Boek

Zoals reeds gezegd bevat elk te bouwen idee een onderdelenlijst. De lijst is enkel een opsomming van de benodigde onderdelen zonder foto’s. Dit maakt het soms moeilijk om te begrijpen welke bouwsteentjes ze juist bedoelden. We vonden dat dit niet voor iedereen even duidelijk zou kunnen zijn. Maar hierover is dus nagedacht. Door in het begin van het boek een stenengids toe te voegen. Hierin worden voorbeelden getoond van welke stenen ze bedoelen samen met een korte uitleg.

Geweldige LEGO Ideeën Boek

We kregen wel het idee dat je helaas niet alles even vlot zal kunnen nabouwen. Veel van de te gebruiken stukjes zal je zeker in je verzameling hebben. Hier en daar wordt er gebruik gemaakt van speciale onderdelen, die je misschien niet zult hebben. Dit was bijvoorbeeld het geval bij een cockpitruit voor een straaljager. Gelukkig is dit niet zo erg want het boek moedigt je aan andere stukken te gebruiken om problemen zoals dit op te lossen.

Geweldige LEGO Ideeën Boek

Verschillende ideeën zijn voorzien van instructies en andere niet. We moeten toegeven dat de instructies wel pittig konden zijn. De instructies zijn korter en per stap worden er meer steentjes toegevoegd dan we dat bij LEGO gewend zijn. Hierover zijn we erg positief.  Dit zorgde voor een leuke uitdaging. Zeker voor de ideeën die na te bouwen zijn zonder instructies.

Het Geweldige LEGO Ideeën boek mag je zeker niet verkeert inschatten. Het ziet er simpel uit, maar is dit zeker niet. De te bouwen ideeën zijn zeer gevarieerd en zorgen voor de nodige afwisseling. We werden letterlijk uitgedaagd om onze hersenen en creativiteit te gebruiken. Door de moeilijkheidsgraad kan het nodig zijn dat je een kind moet helpen. Het is jammer dat het boek een zachte cover heeft. Maar dat is begrijpelijk om het gebruik hiervan te vergemakkelijken. Heb je schrik om eigen creaties te bouwen, dan helpt dit boek je zeker op weg.

Deze review wordt mede mogelijk gemaakt door Condor. Onze mening en conclusie van de Geweldige LEGO Ideeën is geheel onafhankelijk. Condor, noch medewerkers van, hebben geen enkele invloed gehad op de uiteindelijke score.

Geweldige LEGO Ideeën

7.4

Prijs/kwaliteit

9.0/10

Verzamelwaarde

6.0/10

Leesbaarheid

6.0/10

Toegankelijkheid

8.0/10

Bouwplezier

8.0/10

Pluspunten

• Uitdagend
  • Duidelijk
  • Variatie
  • Creatief

Minpunten

• Soms lastig te begrijpen
  • Speciale onderdelen nodig
DELEN
Vorig artikel[Nieuws] The LEGO Movie 2 game aangekondigd
Volgend artikel[Review] LEGO 853815 Gifts Holiday Ornament
Ik ben de jongste van het team. Geboren in België in 1995. Hierdoor ben ik ook de enige Belg van dit team. Sinds 2014 ben ik bij de Belgische Spoorwegen gaan werken. Hierdoor kwam ik eindelijk uit mijn Dark Ages. Met geld komt koopkracht en de verleiding was ineens groot. Sinds midden 2018 schrijf ik ook voor Bouwsteentjes. De set die me terugbracht is de LEGO 4561. Persoonlijk één van de mooiste 9V treinen die er is. Momenteel is mijn favoriete thema, Creator Expert.